İYİ BİR ŞAN PERFORMANSI İÇİN POSTÜRÜN ÖNEMİ
BU YAZIDAKİ BİLGİLER HERHANGİ BİR TIBBİ GEÇERLİLİK TAŞIMAYIP DENEYİMLER KİŞİNİN KENDİ ALIŞKANLIKLARINA, FİZİKSEL ÖZELLİKLERİNE VE SAĞLIK KOŞULLARINA GÖRE FARKLI SONUÇLARA NEDEN OLABİLİR.
İyi bir şan performansı için iyi bir şan tekniği, iyi bir müzik kulağı, konsantrasyon, açık bir algı, nefes, kondisyon, motivasyon, psikolojik dinamiklerle doğru başa çıkabilme, oyunculuk, koordinasyon yeteneği, doğru beslenme, zararlı alışkanlıklardan uzak durma, sportif bir vücut yapısı ve doğru beden kullanımı kadar postürün de önemi çok büyüktür. Temel prensip rahat nefes alabilecek ve hareket edebilecek, vücudu kasmayacak şekilde duruşumuzu ayarlamaktır.
Yukarıdaki görselde, yogada “tadasana”, “samasthiti” ya da “mountain pose” olarak adlandırılan “dağ pozu“, dik durmanın tam olarak nasıl göründüğünü anlamamıza yardımcı olacaktır. Ayak tabanını temel alıp ve oradan başlayıp başın tepesine doğru yol alarak aşağıdan yukarı doğru prensibiyle duruşumuzu düzeltebiliriz:
1. Ayaklarınızı omuz genişliğinde açın; birbirine bitişik tutmaktan ya da omuz hizasından daha geniş bir açıda tutmaktan kaçının. Ayaklarınızı yere sağlam basın. Gerekirse ayağınızla yere itme kuvveti uygulayın ki şan derslerinde/performanslarında yerden sağlam destek almanız elzemdir.
2.Diz kapaklarınızı geriye doğru itin. Dizlerinizin arkasındaki kasın (pozitif anlamda) gerildiğinden emin olun. Bacaklarınızı düz tutun. Dizlerinizi bükmeyin (görseldeki 1. örnek)
3.Pelvis kemiğini öne ve aşağı doğru itin; bunu yaptığınız sırada alt karın kendiliğinden içeri-aşağı doğru çekilecek ve kalça aşağı doğru bir yol izleyecektir..
4.Bel oyuntunuzun doğalında kalmasını sağlayın. Dik durmaya çalışırken en yaygın yapılan hata, bel oyuntusunu aşırı belirginleştirip kalçayı iyice geriye çıkarmaktır (görseldeki 2. örnek)
5.Göğüs kafesiniz sabit kalacak şekilde omuzlarınızı geriye ve aşağıya doğru yuvarlayın (bunu egzersiz olarak da yapabilirsiniz). Öne doğru eğilmeyin (görseldeki 3. örnek), kafanızın tepesinden yukarı doğru uzamayı hedefleyin.
6.Boyun, ses kaslarımızın bulunduğu bölge olması bakımından postürdeki en kilit nokta olarak karşımıza çıkar. Boynunuzu aşağı eğmeyin (görseldeki 4. örnek). Boynumuzun doğal kıvrımına çok müdahale etmeyecek şekilde, kafamızın tepesinden uzamayı hedefleyerek kafamızı bir miktar geriye itip bu kıvrıma bir nebze müdahale edebiliriz. Çenemiz yere paralel olmalıdır (görseldeki 5. örnek)
Yukarıda bahsettiklerimi sahnede birebir uygulamak tabii ki mümkün değildir fakat sahnedeki postürümüzün temeli bu şekilde atılmalıdır. Önemli olan dik durmanın ne olduğunu doğru anlayıp tekniğimize yardımcı olacak fiziksel genişleme/kaykılma hareketlerini bu dik durma prensiplerinin üzerine elastik bir şekilde inşa edebilmektir. Bir Operacı sahne performansı süresince yukarıda anlattığım şekilde sabit duramaz, bu mümkün değildir.
Özellikle zor pasajlarda ayaklardan birini öne alıp öndeki dizi kırıp oradan güç alma durumu söz konusu olabilir. Yine zor pasajlarda göğüs kafesini dışarı doğru açıp kafayı geriye doğru yaslamak Operacılarla özdeşleşmiş jestlerdendir. Kollar, legato (bağlı) pasajlarda hareketleriyle bize destek olup yön verir. Nefes alırken yükselme/genişleme hamleleri yapmak pasajlara fizyolojik ve psikolojik olarak hazır olmamızı sağlar. Boynu sağa sola rahat oynatabilir şekilde rahat bir pozisyonda tutmak önemlidir. Üst çene geriye doğru açılarak tizlerde larenksi (gırtlak) kasmayacak şekilde rahat pozisyona ulaşılmaya çalışılır.
Herkese keyifli bir müzik yolculuğu dilerim…
ASLI DERİN DENİZ
#solfejdersi #piyanoeğitmeni #pianodersi #şaneğitimi #solfejeğitimi #postür #yeteneksinavi #piyanodersleri #Pianodersleri #kulakdersi #şandersleri #şanhocası #konservatuvarahazirlik #pianoegitimi #şandersi #piyanoeğitimi #vokalkocu #piyanohocası #konservatuvarahazırlık #piyanodersi #konservatuarahazirlik #konservatuarahazırlık #solfejdersleri #Pianoeğitmeni #duruş #seseğitmeni #şaneğitmeni #kulakhocası #kulakeğitimi #kulakeğitmeni #kulakdersleri #yeteneksınavı #solfejeğitmeni #pianohocası #seseğitimi