SAHNE ANKSİYETESİ İLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ
BU YAZI SADECE BİLGİLENDİRME AMAÇLIDIR.SAHNE İLE ALAKALI ANKSİYETE SAHNE FOBİSİNE DÖNÜŞMEDEN ÖNCE BİR UZMANDAN YARDIM ALMAKTA FAYDA VARDIR.
Çoğu öğrenci sonuç odaklıdır; çalışmasını bir yerde duyurmak ister. Sanatçı yaradılışlı insanlar duygusal zekası gelişkin insanlar olmasına karşın takdir ve beğeniye fazlaca ihtiyaç duyarlar. Öte yandan, hassas bir yaradılışa sahip olmaları da onların bu ihtiyaçlarının karşılanmasının ne kadar elzem olduğunu gösteren ayrı bir faktördür. (Müzik Eğitiminde Öğretmenlere, Öğrencilere ve Velilere Düşen Sorumluluklar)
Öğrenci günlük çalışma prensiplerini sahneye göre ayarlamalıdır. Fakat bu durum onda gerginlik yaratmak yerine teşvik edici bir durum olarak ortaya çıkmalıdır. Örneğin, öğrenci çalışıken takıldığı yerde devam etmeli, parçanın sonunu getirmelidir. Müzik ve Sahne Sanatları, diğer sanatlara nazaran daha canlı sanatlardır. Bir ressam eserinin son ve en içine sinen halini sergide sanatseverlerin beğenisine sunar; eser o sırada gözümüzün önünde hazırdır. Fakat sahnede durum böyle değildir. Hata yapılabilir, yapılır. Son tahlilde “canlı” bir sanat icra edilmektedir. Dolayısıyla hata yapılan yerde durmak, aynı pasajı tekrarlamak ya da en başa almak, sahne üzerindeki icracıyı bocalatabilir. Sanatçı sahnede hata yaptığında ne yapacağını bilemez, devam edemez çünkü refleks olarak kendini durmaya ya da başa dönmeye programlamıştır. Teknik becerilerin dışında iyi bir kriz yönetimi, eserlerin birçok kez prova edilmesi ve iyi bir nota okuma alışkanlığı iyi bir sahne performansının ön koşuludur.
Öte yandan, konserin verileceği sahnede en az 1 kez prova yapılması; öğrencinin o ambiyansa alışması, salonun akustiğini tartması açısından önemlidir. Konsere çıkmadan evvel muhakkak enstrümana yönelik egzersiz yapılmalıdır. Konser kıyafetleri ve ayakkabıları icra edilecek enstrümanın yapısına uygun ve rahat olmalıdır; 1 kez kostümlü prova yapılmalıdır. Kalın ya da dar kıyafetler hareket kabiliyetini azaltabileceği gibi sahnede spot ışıklar altında olan müzisyenin fazlasıyla terlemesine neden olacaktır. Fermuar bozulması, kıyafetin yırtılması vb olasılıklara karşın (özellikle kızlar için) yedek bir kıyafet bulundurulması önemlidir.
Notalar öğrencinin kullanım kolaylığına göre düzenlenmeli, bantlanmalıdır; konser sırasında en sık yaşanan kazalardan biri sayfa çevirme kazalarıdır. Gözlük ya da lens seçimi üzerine iyi düşünülmelidir; büyük ya da dar bir gözlük öğrencinin görme dikkatini olumsuz etkileyeceği gibi aynı etki bulanık, eski bir lenste de karşımıza çıkabilir. Tüm yönleriyle hazır olduğunun bilincinde olan öğrenci sahneye daha kendine güvenli ve hazır bir biçimde çıkacaktır.
Heyecan ve kaygı çok ince bir çizgiyle ayrılan iki duygu / durumdur. Heyecan sürece yöneliktir, kaygı sonuca yöneliktir. Heyecana olumlu duygular eşlik ederken kaygı, korkudan beslenir. Kaygı daha çok hata yapma ve rezil olma korkusundan kaynaklanır. Burada öğrenci, hata yapma lüksünün olduğu, çıkacağı konser / gösterinin hayatının son performansı olmadığı yönünde telkin edilerek cesaretlendirilmelidir. Fakat aşırı olumlu ifadeler öğrenciyi rahatlatmayacağı gibi daha da kaygılandırabilir çünkü bu yöndeki bir telkin onların felaket senaryoları yazmalarının önüne geçemez. Onları bir belirsizlik bulutunun içinde bırakmak yerine olumlu / olumsuz tüm sonuçları gerçekçi bir bakış açısıyla onlarla tartışmak daha teşvik edici olacaktır. Daha da önemlisi, onlara “en kötü başına ne gelebilir” sorusunu sorduğunuzda öğrenci aslında o “en kötü”nün o kadar da kötü olmadığını idrak edecektir. Bu noktada korkularıyla yüzleşmelerine izin vermek elzemdir. Bu felaket senaryolarını beraberce üretip “bu senaryolar gerçek olursa en kötü ne olabilir” sorusuna cevapları birlikte aramak ve bunu yaparken bu sorulara mizahi bir bakış açısıyla yaklaşmak onları fazlasıyla yüreklendirecektir çünkü kendine güvenmenin yolu, kendi hatalarına gülebilmekten geçer (kendine karşı aşırı acımasız eleştirel bir tavır ya da kendiyle dalga geçmekten bahsetmiyorum).
Onlara, her şeyden önce, yalnız olmadıklarını hissettirin. Tüm konserlerinde / gösterilerinde bulunamasanız bile onun için önemli olan performanslarını izlemeye çalışın. Konser gününde müsait değilseniz daha sonra video kayıtlarını beraber izleyip değerlendirin. Müzisyenler motivasyonu kırılmaya oldukça müsait bir yapıya sahiptirler. Duygusal destek onlar için her şeyden daha önemlidir.
Herkese keyifli bir müzik yolculuğu dilerim…
ASLI DERİN DENİZ
#solfejdersi #piyanoeğitmeni #pianodersi #şaneğitimi #solfejeğitimi #sahnekorkusu #yeteneksinavi #piyanodersleri #Pianodersleri #sahneanksiyetesi #kulakdersi #şandersleri #şanhocası #anksiyete #konservatuvarahazirlik #psikoloji #pianoegitimi #şandersi #piyanoeğitimi #vokalkocu #piyanohocası #konservatuvarahazırlık #piyanodersi #konservatuarahazirlik #konservatuarahazırlık #solfejdersleri #Pianoeğitmeni #seseğitmeni #şaneğitmeni #kulakhocası #kulakeğitimi #kulakeğitmeni #kulakdersleri #yeteneksınavı #solfejeğitmeni #pianohocası #seseğitimi