top of page
Yazarın fotoğrafıAslı Derin

ŞANDA DOĞRU REPERTUVAR OLUŞTURMAK

Güncelleme tarihi: 10 Eki 2022

ŞANDA DOĞRU REPERTUVAR OLUŞTURMAK

Her enstrümanda olduğu gibi, Şan enstrümanında da performansa başlamadan önce enstrümanı ısıtmak için ses egzersizleri yapmak elzemdir. Ses kasları diğer enstrümanlara göre daha hassas bir yapıya sahip olduğu için ses egzersizleri yaparken diğer enstrümanlara oranla daha fazla hassasiyet göstermek ve sesin yeteri kadar açıldığından emin olmadan performansa başlamamak gerekir. İnsan anatomik yapısı gereği kendi sesini değerlendirmede objektif bir değerlendirmeye sahip olmadığı için, Şancılar ne kadar profesyonel olursa olsun belirli periyotlarla egzersizlerini/performanslarını bu alanda uzman birine dinletmelidir. Çoğu zaman içeriden kulağımıza hoş gelen sesler dışarıdan tam tersi duyulmaktadır; aynı durum tam tersi için de geçerlidir. Burada kriter, sesimizi güzel duymaya/duyurmaya çalışmak değil çalıştığımız tekniğe sadık kalarak çalışmalarımızı devam ettirmektir. Ses egzersizleri yaparken kendi ses aralığımızın çok fazla dışına çıkmamaya özen göstermek gerekir (bazı teknik çalışmalar bu duruma dahil değildir).

İnsan sesi ergenlikten sonra oturmaya başlar. 18-25 yaş arası Şan çalışmalarının en yoğun olduğu dönemdir fakat bu dönemde de ses renginin tam olarak belirlendiğini söyleyemeyiz. 25 yaş, insanın kas ve iskelet sisteminin tam olarak oturduğu bir dönem olduğu için insan sesinin de bu dönemde oturduğunu söylemek mümkündür. SES RENKLERİ – SES RENGİMİ NASIL ÖĞRENEBİLİRİM? Bu ara dönemde Opera repertuvarındaki yaşlı rolleri seslendirmek kişinin ses sağlığına son derece zarar vermektedir. Genç Şancı ilerleyen yaşlarına kadar genç rolleri seslendirerek repertuvarını oluşturmalıdır. Zaten Opera casting sistemi de -istisnalar söz konusu olmakla birlikte- solistlerin yaşına göre oluşturulur. Bu noktada ses sağlığımızı düşünerek her adımımızı bilinçli bir şekilde atmak durumundayız.

Kişi ses renginin dışında kalan rolleri repertuvarına eklemekten kaçınmalıdır. Bazı teknik çalışmalar sırasında, özellikle kişinin ses renginin muallakta olduğu durumlarda, Şan Eğitmenleri kişinin ses rengini belirlemek amaçlı farklı ses renklerine ait repertuvarlardan eserleri öğrencinin repertuvarına ekleyebilmektedir; bunlar istisnai durumlardır.

İlerleyen yaşla ve çalışma temposuyla birlikte kişinin teknik seviyesi doğru orantılı olarak gelişmektedir. Öte yandan, yanlış teknikle çalışılan durumlarda öğrenci sıfır noktasının çok gerisinden başlamakta, sıfır noktasına ulaşmak için uzun süre çabalamaktadır. Özellikle Şan enstrümanı diğer enstrümanlara oranla hassas bir yapıya sahip olması açısından yanlış tekniğin çok kolay ve hızlı yerleştiği bir enstrüman olarak karşımıza çıkar. Ses kaslarını eğitip geliştirmek diğer kaslara oranla epey zordur çünkü son tahlilde elimizle tutamadığımız, göremediğimiz bir enstrümandan bahsediyoruz. Dolayısıyla Şan dersleri son derece soyut anlatımlarla ilerletilen çalışmalardır. Bu noktada öğrencinin hayalgücünün son derece gelişmiş olması, esnek bir hayat görüşüne sahip olması son derece önemlidir. OPERA OYUNCULUĞU VE PSİKOLOJİK DİNAMİKLERİN ŞAN EĞİTİMİNE/PERFORMANSINA ETKİLERİ

Sonuç olarak, repertuvar oluştururken öğrencinin ses renginin dahilinde, teknik seviyesine ve yaşına uygun eserler tercih edilmelidir. Sesin yeterince açıldığından emin olmadan performansa başlanmamalıdır. Kimi zaman teknik seviyenin üzerine çıkıp öğrencinin kapasitesini zorlayacak çalışmalar yapılmaktadır; bu çalışmalar profesyonel bir eğitmen gözetiminde yapıldığı sürece sorun yoktur. Fakat insan kulağı kendi sesini değerlendirirken objektif olmadığı için, öğrenciler bu türden ileri seviye parçaları kesinlikle kendi başına çalışmamalıdırlar.


Herkese keyifli bir müzik yolculuğu dilerim…


ASLI DERİN DENİZ


5 görüntüleme0 yorum

Son Yazılar

Hepsini Gör
Yazı: Blog2_Post
bottom of page